Jan Cremer bij RAMART.
Miljoenen mensen kennen de literaire werken van Jan Cremer. Niet iedereen herinnert zich dat Cremer, reeds jaren voordat ‘Ik Jan Cremer”,verscheen , regelmatig de voorpagina’s haalde van binnen – en buitenlandse kranten en tijdschriften, als het woeste beest, de met verf smijtende barbaar en de nozem in de kunst. In 1960 bereikte hij de wereldpers met zijn miljoenenschilderij “Japanse oorlog” en veroorzaakte morele verontwaardigen met zijn roemruchte uitspraak ‘Rembrandt wie is dat’. Na de publicatie van zijn eerste boek, belandde de schilder Cremer in de schaduw van de schrijver Cremer. Zijn definitieve vertrek naar Amerika in 1964 zorgde ervoor dat zijn beeldende kunst op de achtergrond raakte. Jan Cremer leerde het schildersvak als 15-jarige op een reclameschildersbedrijf dat bioscoopborden vervaardigde. In 1957 schilderde hij zijn eerste serie doeken die bekend zouden worden als de Peinture Barbarisme, een heel eigen versie van de informele schilderkunst. In 1958 hield Cremer zijn eerste eenmanstentoonstelling ‘de Verfnozem’ en deed hiermee zijn definitieve intrede in de internationale kunstwereld. Zijn medewerking aan de Haagse salon in datzelfde jaar, verwekte een schandaal. Een jaar later exposeerde hij in het Haagse Gemeentemuseum. Cremers oeuvre als graficus is in grote kring bekend en vooral geliefd bij de grote verzamelaars als banken en internationals. Zijn werk is over de hele wereld tentoongesteld in grote galeries en musea en is vertegenwoordigd in vrijwel alle belangrijke kunstcollecties
In zijn NewYorkse atelier (v.a.1965 ) begint hij met het schilderen van Hollandse landschappen. Dit zeer kleurrijk en vooral strak gecomponeerde `Hollands Realisme`, met koeien, boerinnen en tulpenvelden, vormde een breuk met het sterk abstracte expressionistische werk uit de jaren ervoor. Het thema Hollandse landschappen zal in Cremers complete oeuvre telkens terugkeren, maar ook de steppen, woestijnen en bergketens van Siberie en Mongolie, streken die hij veelvuldig bereist en beschrijft, zijn ook voor zijn schilder- en grafische werk een permanente inspiratiebron. Zoals het Zuid~Franse en Italiaanse landschap de `klassieke` thema´s blijven waarin hij zich soms maandenlang verdiept. Het grafische werk van Cremer bestaat uit ruim 250 bladen, sinds 1958 tentoongesteld op meer dan 200 exposities in internationale galeries en musea. Zijn werk bevindt zich in alle belangrijke grafiekcollecties in West en Oost Europa, alsmede in Noord en Zuid Amerika.
Cremer woont en werkt, als hij niet op reis is of zich heeft teruggetrokken in Toscane of de Provence, afwisselend in New York, Amsterdam en Parijs.
Rond 2008 had ik 34 werken van Cremer, waarmee ik destijds een mooie expositie in de Museums Vledder heb mogen inrichten. Omdat ze allen waren ingelijst en dat veel ruimte vraagt, ben ik in 2012 begonnen met het afbouwen van de Cremer- collectie. Op dit moment heb ik alleen de drie onderstaande werken nog. Mocht je echter op zoek zijn naar een (speciale) Cremer dan wil ik daarin desgevraagd graag met je mee zoeken. ik heb nog wel contacten met een collega die Cremer in – en verkoopt.
Geen Resultaten Gevonden
De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.